13 Mayıs 2015 Çarşamba

Ο αντισυνταγματικός νόμος που (απο)ρυθμίζει τη μειονοτική εκπαίδευση



Η προηγούμενη κυβέρνηση των Σαμαροβενιζέλων με υπουργό παιδείας τον Ανδρέα Λοβέρδο ψήφισε την τροπολογία ντροπή που ρύθμιζε θέματα μειονοτικών σχολείων. Τα θέματα που ρυθμίζει είναι:


α) Διοικητικής Οργάνωσης Μειονοτικής Εκπαίδευσης,

β) Εκπαιδευτικού Προσωπικού Μειονοτικών Σχολείων,

γ) Λειτουργίας και Επιστημονικής-Παιδαγωγικής Υποστήριξης Μειονοτικών Σχολείων,

δ) Ίδρυση Διδασκαλείου Εκπαιδευτικών Μειονοτικού Προγράμματος,

ε) Διαδικασία διορισμού και προσλήψεων εκπαιδευτικών στα Μειονοτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Για την ιστορία να θυμίσουμε ότι η τροπολογία ψηφίστηκε από την ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, τους ΑΝΕΛ και την (σύμφωνα με το εισαγγελικό πόρισμα Ντογιάκου) εγκληματική οργάνωση Χρυσή Αυγή. Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ και η ΔΗΜΑΡ καταψήφισαν, καθώς και πλήθος συλλόγων και φορέων δήλωσαν την αντίθεση ή τις επιφυλάξεις τους στην καλύτερη περίπτωση για την τροπολογία. Οι σύλλογοι των δασκάλων τόσο της Κομοτηνής όσο και της Ξάνθης εξέφρασαν έντονα την διαφωνία τους με ανακοινώσεις που εξέδωσαν για διατάξεις της τροπολογίας. Ενώ ο σύλλογος Δασκάλων Μειονοτικών Σχολείων Ν. Ξάνθης Αποφοίτων ΕΠΑΘ με επιστολή που απόστειλε στον υπουργό παιδείας εκφράζει την αντίθεση του στο σύνολο σχεδόν των διατάξεων που ρυθμίζει η τροπολογία. Άρα οι αλλαγές που επήλθαν στην μειονοτική εκπαίδευση τυγχάνουν της καθολικής αποδοκιμασίας της Μειονότητας, αλλά και της πλειονότητας. Θλιβερή εξαίρεση στην ομόθυμη αντίδραση – αντίθεση της ρατσιστικής τροπολογίας είναι το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Δασκάλων Αποφοίτων Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου.

Η εν λόγω τροπολογία έχει ήδη ψηφισθεί και έχει ενσωματωθεί στο Νόμο 4310/2014 (άρθρα 63 έως 68). Τα κυριότερα προβλήματα που προκύπτουν από τις προαναφερόμενες διατάξεις του νόμου και έχουν απασχολήσει την εκπαιδευτική κοινότητα είναι τα εξής:

Αντισυνταγματικός αποκλεισμός των μουσουλμάνων συναδέλφων από το ελληνόγλωσσο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων

Το άρθρο 64 παρ. 1 του Νόμου 4310/2014 ορίζει ότι, “Στις θέσεις εκπαιδευτικού προσωπικού του ελληνόγλωσσου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτές ορίζονται σύμφωνα με την περίπτωση α΄ της παρ. 1 του άρθρου εβδόμου του ν. 694/1977 (Α΄ 264), δεν επιτρέπεται να υπηρετούν μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης”.

Η πρόβλεψη του νόμου που απαγορεύει στους μουσουλμάνους εκπαιδευτικούς απόφοιτους παιδαγωγικών τμημάτων δημοτικής εκπαίδευσης να διδάσκουν στο ελληνόφωνο πρόγραμμα είναι αντισυνταγματική και ρατσιστική καθώς εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση με βάση το θρήσκευμα. Απαγορεύεται πλέον στους συναδέλφους να διδάσκουν ελληνικά στο μειονοτικό σχολείο αλλά όχι στο δημόσιο! Δηλαδή δεν αμφισβητείται η ικανότητά τους να διδάξουν ελληνικά (πως θα μπορούσαν άλλωστε αφού είναι απόφοιτοι ΠΤΔΕ;) αλλά τους απαγορεύεται να διδάξουν την ελληνική στο μειονοτικό σχολείο! Κάποιοι δε θέλουν οι εκπαιδευτικοί του ελληνόγλωσσου προγράμματος να καταλαβαίνουν τη μητρική γλώσσα των μαθητών, ώστε να τους κατανοούν, να μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί τους ευκολότερα και να καλύψουν αμεσότερα τις μορφωτικές ανάγκες τους. Δε θέλουν να βλέπουν οι μειονοτικοί μαθητές, μειονοτικούς εκπαιδευτικούς που έσπασαν τους ταξικούς φραγμούς και διέρρηξαν την καλλιεργούμενη από διάφορους κύκλους εχθρότητα μεταξύ πλειονότητας και μειονότητας.

Η ρύθμιση αυτή είναι και αντισυνταγματική γιατί αντιβαίνει στην αρχή της ισότητας. παραβιάζει ευθέως το άρθρο 21 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε. και το άρθρο 14 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Δυστυχώς, για τους δικούς τους λόγους, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου συντάσσονται με αυτή την διάκριση καθώς στην επιστολή τους προς εσάς αναφέρουν ότι: «Για καθαρά παιδαγωγικούς σκοπούς θεωρούμε ότι η κάθε γλώσσα, τουρκική ή ελληνική, πρέπει να διδάσκεται στους μαθητές από εκπαιδευτικούς που την έχουν ως μητρική γλώσσα». Εάν ισχύει παιδαγωγικά αυτό που ισχυρίζονται οι συνάδελφοί, τότε θα πρέπει να εισάγουμε εκπαιδευτικούς Άγγλους για την διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας, Γερμανούς για τα γερμανικά, Γάλους για την γαλλική. Αντίστοιχα από την άλλη πλευρά τα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να απολύσουν όλους τους εκπαιδευτικούς που έχουν εισάγει από την Ολλανδία, την Ισπανία, την Ελλάδα και άλλες χώρες. Όπως καταλαβαίνεται αυτές οι λογικές οδηγούν σε ακραίες μορφές σοβινισμού και εθνικισμού που δεν συνάδουν με τις θεμελιώδεις αρχές της δημοκρατίας, της ισότητας, της ισονομίας και του κράτους δικαίου. Βέβαια οι λογικές αυτές δεν έχουν και κανένα παιδαγωγικό έρεισμα. Παιδαγωγικά ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Για να μπορέσει ένας μαθητής να μάθει μια δεύτερη και τρίτη γλώσσα ενδεχομένως θα πρέπει να χτίσει πάνω στην μητρική του γλώσσα. Θα πρέπει να μπορεί ο εκπαιδευτικός να επικοινωνεί με τον μαθητή που μαθαίνει την ελληνική ως δεύτερη ξένη γλώσσα. Αυτό μπορεί να το κάνουν με πιο φυσικό τρόπο οι εκπαιδευτικοί που έχουν την ίδια μητρική γλώσσα με τα παιδιά. Παροτρύνουμε το ΔΣ του συλλόγου (Ε.Π.Α.Θ.) Ν. Ροδόπης – Ν. Έβρου να διαβάσουν τις σύγχρονες μελέτες και αρχές τις διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.



Τζεμαλή Μηλιαζήμ

tzemali2013@yahoo.gr

Barikat τ. 20, 9-4-2015

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder